Doporučujeme

Časopis pro technickou a informační výchovu. ON-Line

Časopis pro podporu vzdělávání. ON-Line

Portál studijních a výukových opor katedry technické a informační výchovy PdF MU. ON-Line



Přihlášení

          _       _____         
_ __ | |__ | ____| _ _
| '_ \ | '_ \ | _| | | | |
| | | | | |_) | | |___ | |_| |
|_| |_| |_.__/ |_____| \__,_|
Enter the code depicted in ASCII art style.

Skener - digitalizace fyzických předloh

Kapitoly studijního textu:

Historie

Jak a podle čeho vybrat skener

Postup zprovoznění skeneru, skenování

Možné závady na skeneru

Využití skeneru při vyučování

Doporučené výukové kurzy:

Návod pro práci s grafickým editorem Photofiltre

- V tomto návodu se seznámíte se základními možnostmi programu Photofiltre. Photofiltre je aplikace pro retušování a editaci obrázků. Umožňuje například úplnou barevnou korekci obrázků, převod barevných obrázků na černobílé, obsahuje základní editační funkce a více než 100 filtrů pro efekty. Program také obsahuje prohlížeč obrázků a přímo spolupracuje se scanery a digitálními fotoaparáty. Program je ve své verzi 6 volně dostupný.

 

Vektorová grafika v praxi - Zoner Callisto

- Tento rozsáhlý kurz je koncipován pro začátečníky nebo lehce pokročilé. Dozvíte se celou řadu zajímavých informací o tomto komerčním vektorovém grafickém editoru a naučíte se ho ovládat. Pomocí tohoto programu a kombinace vektorové a rastrové grafiky můžete vytvářet zajímavé výukové pomůcky viz ukázky.

 

Základy práce v programu Inkscape

- Tento kurz je koncipován pro začátečníky a je rozdělen do 6 jednoduchých lekcí. V těchto lekcích uvidíte jak snadno se s tímto vektorovým editorem pracuje, jak se používají jeho nástroje nebo vkládá rastrová grafika. Pomocí programu Inkscape můžete snadno vytvářet složitější grafické návrhy, pracovní listy, kalendáře, výkresy nebo promítací fólie atd. Inkscape je zdarma a ke stažení např. na www.slunecnice.cz

Doplňkové materiály:

Ukázky kombinací rastrové a vektorové grafiky - tvorba pracovních listů a promítacích fólií

Prezentace pro výuku rastorvé a vektorové grafiky pro ZŠ (publikováno jako součást výukového projektu "Školní kalendář" v nakladatelství Raabe (Powerpoint)

Studenti didaktických technologií - fotogalerie

 


Úvod

Historie

Prvním naskenovaným obrázkem byla fotografie tří měsíčního Waldena Kirsche syna Russella Kirsche. Russell Kirsch tento první digitální snímek udělal na počítači roku 1957 použitím bubnového skeneru v U. S. National Bureau of Standards, dnes známém jako Národní institut pro standardy a technologie.

První skenery byly bubnové kopírky, jež zachycovali informace z fotonásobiče. Položky, které měli být skenovány, se namontovávali na válec, který otáčel bubnem. A to je přenášelo do 1. obr.: fotografie tří měsíčního Waldena Kirsche přední části optických přístrojů a zařízení, které zachycovali obrázek. Bubnové skenery jsou dnes ještě využívány například ve filmové tvorbě, neboť umožňují zachytit velmi kvalitní obraz a to až 12 000 PPI.

V dnešní době se s vývojem technologií těchto kdysi velmi nákladných zařízení zlepšila především rozlišovací schopnost a kvalita skenování. Naopak ceny skenerů, které byli kdysi tak vysoké, se dnes hlavně u nižších a středních tříd velmi snížili. V dnešní době již existují skenery, které nesnímají jen obrázkové a textové předlohy, ale dokáží skenovat i 3D objekty.

Obr. 1 Naskenovaná fotografie tří měsíčního Waldena Kirsche

Jak a podle čeho vybrat skener

Při rozhodování o pořízení skeneru je nutné si odpovědět na několik základních otázek: Co budeme od skeneru očekávat a k jakému účelu jej budeme převážně používat. Dalším kritériem, které nás bude zcela jistě zajímat je cena a možnost technické podpory a servisu. Dále bychom měli vzít v úvahu i to kolik máme na skener místa a jestli potřebujeme jeho mobilitu. Po zodpovězení těchto základních otázek můžeme vybírat ze skenerů ručních, protahovacích, plošných či skenerů na diapozitivy a skenerů bubnových.

Druhy skenerů:

• Ruční skenery dnes již skoro nikdo nevyužívá, jsou již víceméně mezi muzejními exponáty. Jedná se o zařízení, které je pohyblivé, je nutné s ním ručně přejíždět po snímané ploše a ta se převede do elektronické podoby. Jejich výhodou jsou především malé rozměry, ale nevýhodou se stává malá kvalita a velice malá šíře snímacího mechanismu. Ruční skenery kladou i velké nároky na způsob ovládání ze strany uživatele, neboť ten musí táhnout skener přes předlohou naprosto přesně a konstantní rychlostí.

 

Obr. 2 Ruční skener při práci

• Protahovací skenery snímají dokumenty na podobném principu jako většina faxových přístrojů (v nichž je jednoduchý skener vestavěn, kde do vstupního zásobníku vložíme papír a ten je protažen snímacím mechanismem). Tyto skenery jsou využívány především pro formát papíru nejvýše A4. Nevýhodou je nemožnost skenování z časopisů či knih, naopak výhodou těchto zařízení jsou velice malé nároky na místo.

Obr. 3 Protahovací skener

• Stolní plošné skenery jsou nerozšířenější kategorií. Snímají předlohu, která je položena na skleněnou desku, pod níž projíždí strojově ovládané snímací rameno (princip je velice podobný kopírovacímu zařízení). Plošně skenery jsou konstrukčně nejnáročnější, což se také odráží na ceně zařízení, ale poskytují vysoce kvalitní výstupy při snímání tištěných předloh. Dražší modely často snímají pomocí přídavných nástavců také diapozitivy a negativy. Nevýhodou stolních skenerů jsou větší nároky na místo. Tyto skenery se v masovém měřítku vyrábějí pro předlohy ve formátu A4, již méně ve formátu A3.

Obr. 4 Stolní skener

• Skenery diapozitivů slouží ke zvětšení předlohy o velikosti obrázku kinofilmu do vysokého rozlišení. Jejich nevýhodou je velice vysoká cena neboť vyžadují naprosto jinou technologii snímání. 5. obr.: skener diapozitivů

Obr. 5 Skener pro diapozitivy a kinofilmy

• Bubnové skenery, tyto skenery se používají k profesionálnímu snímání, jejich ceny se pohybují ve statisících až milionech.

Obr. 6 Bubnový profesionální skener

Jaký skener vybrat domů či kanceláře (školy)

Pro většinu domácích, kancelářských (školních), uživatelů bude zpracování grafických i textových předloh stačit rozlišení 1 200 x 2 400 dpi, které dnes již nabízí většina modelů. Standard skenerů jde stále vzhůru a můžeme říci, že Canon má dne standard rozlišení 4 800 x 9 600 dpi. V úvahu musíme vzít také to, že obrázky s vyšším rozlišením nám zaberou mnohem více místa v paměti počítače, či na pevném disku a pro jejich rychlé zpracování je zapotřebí mít odpovídající hardwarové vybavení. Nelze stanovit pravidla, ale každý software pro zpracování obrázku má své minimální požadavky na hardware počítače. Ale platí pravidlo ‚,čím výkonnější máme procesor a grafickou kartu, tím dříve budeme s prací hotovi“. Rychlost práce kromě počítače ještě ovlivňuje skener. Většina skeneru snímá předlohu formátu A4 v rozmezí 20 – 30 sekund.

Mezi základní parametry skenerů patří rozlišení a barevná hloubka. Je však nutno říci, že rozlišení ani barevná hloubka nejsou pro kvalitu skeneru přímo rozhodující. Více záleží na přesnosti umístění zrcadel, kvalitě čočky a dalších parametrech (tedy na optickém systému). Bohužel tyto vlastnosti prodejci neuvádí. Nejsou totiž triviální a není jednoduché je přímo ohodnotit.

Porozhlédněte se po webu a zjistěte možnosti tzv multifunkčních zařízení. O co se jedná?

Postup zprovoznění skeneru

Skenery jsou dodávány vždy s příslušným ovladačem skeneru a aplikací např. NewSoft Presto, ImageFolio, Abby FineReader …. Po instalaci některého z těchto programů bude zabráno přibližně 160 MB pevného disku počítače. K zajištění dostatečného místa pro instalaci a také pro skenování a ukládání obrázků se doporučuje minimálně 250 MB volného místa na pevném disku.

Skener se převážně připojuje k počítači pomocí portu USB, který podporuje nejnovější technologie. Chceme-li zjistit, zda náš počítač podporuje USB technologii, musíme zkontrolovat zadní část počítače. Měli bychom nalézt jeden či dva pravoúhle USB porty. Pokud jsou komponenty USB v počítači v pořádku, dochází k automatické detekci nového zařízení připojeného k portu USB a na obrazovce se objeví nové okno, které nám bude dávat instrukce o tom, jak postupovat při instalaci skeneru. Jakmile je příslušný software nainstalován, ukončíme všechny aplikace a počítač se restartuje.

Způsob připojení k PC

Při výběru skeneru musíme brát ohled na způsob připojení k počítači. Dnešním standardem jsou rozhraní USB či SCSI. USB skenery leze připojit k počítači, který je vybaven odpovídajícím konektorem, což je dnes již standardní vybavení PC. SCSI skenery jsou určeny pro připojení k SCSI rozraní, které většina domácích a kancelářských PC nemá implementováno. Rozhraní SCSI a USB umožňují výrazně rychlejší komunikaci mezi skenerem a počítačem, což nám velice urychluje a usnadňuje práci při snímání dokumentů ve vysokém rozlišení či ve větších formátech.

Dnes je již na trhu nepřeberné množství skenerů různých značek (Cannon, HP, Xerox, Microtek,…), kvality optického rozlišení, která se pohybuje standardně od 100 x 100 dpi do 9600 x 9600 dpi. Dále je velké množství různých variacích maximální velikosti předlohy, která se standardně pohybuje v rozmezích 53 x 216 mm, A3, A4, A6, A8, až po vizitky formátů A8. Dalším důležitým faktorem pro nás může být cena, která je v rozsahu od 2 000 Kč až do 100 000 Kč. Výběr skeneru bychom měli provádět především pomocí porovnávání jednotlivých parametrů, srovnávání cen, informací a jednotlivých detailů, které nás mohou zajímat.

Kromě technických parametrů je třeba při výběru přihlédnout i k softwaru, který se skenerem získáme. Zatímco v minulosti jsme získali pouze ovladače, a vše ostatní jsme si museli pořídit sami, dnes jsou skenery velmi často doplněny řadou hodnotných programů. Proto je dobré všimnout si, co nám ke skeneru výrobce dodává, případně si nechat jednotlivé programy prodejcem předvést.

Skenování:

1. vložíme skenovaný text či obrázek na skleněnou plochu

2. sejmutí náhledu (při této aplikaci sejme skener celou plochu nebo určenou oblast)

3. výběr skenovaného výřezu (několika tahy myší vybereme oblast, kterou chceme skenovat)

4. nastavení parametrů skenování (určíme, jaké budeme chtít rozlišení, přesnost, popřípadě jaký kontrast a sytost barev má skener nasnímat)

5. vlastní skenování

6. konečná úprava obrázku (jde o úpravy jasu, barev, kontrastu, …

Vyzkoušejte si práci se scannerem podle návodového videa přes program Photofiltre

Možné závady na skeneru

Dříve bývali problémy se skenery poměrně časté, ale dnes je tomu již minulostí. Většina problémů se skenerem nám vzniká díky špatné komunikaci USB portu s počítačem, kdy například můžeme od počítače dostat chybovou hlášku o tom, že při komunikaci se snímacím zařízením došlo k chybě. Musíme tedy zkontrolovat, zda je zařízení pro snímání řádně připojeno a operaci zkusíme zopakovat. Někdy může být chyba i ve špatném USB kabelu. Pokud se nám problém stále nedaří vyřešit, můžeme přistoupit k odinstalování příslušného programu a opětovnému nainstalování z přiloženého CD dle manuálu.

Využití skeneru při vyučování

Skener slouží pro přenos obrázků nebo fotografií do počítače. Jde tedy o zařízení pracující na stejném principu jako kopírka, přičemž výsledkem činnosti je kopie v počítači nikoli na papíře. S pomocí skeneru můžeme digitálně zpracovávat a upravovat tištěné obrázky – např. fotografie, ty pak dále vkládat například do textových či tabulkových dokumentů, posílat je elektronickou poštou (e-mailem), zveřejňovat na webu a díky vysoce kvalitním a cenově dostupným tiskovým technologiím dále tisknou pro případné využití v hodinách.

Příklady využití skeneru ve školní činnosti:

Pomocník učitele

- Skenování obrázků a textů do počítače, díky kterému můžeme sestavovat velice potřebné pracovní listy.

- Skenování vybraných kapitol z knih do počítače, které pak můžeme rozesílat žákům pomocí mailu jako studijní materiál.

- Zadání domácích úkolů pomocí skeneru a mailu. Kdy si učitel pro děti připraví zadání domácí práce, která je napsán, popřípadě načrtnuta v ruce. Díky skeneru lze toto zadání přenést do počítače a každému žákovi zaslat mailem.

- Skenování nám také může sloužit k prezentaci některých velice zdařilých a povedených prací na webu.

- Skenování praktických cvičení a následná práci s nimi na interaktivní tabuli.

- Digitalizace materiálů pro tvorbu výukových prezentací a materiálů.

Pracovní nástroj žáků

- Zapojení scanneru do studentských projektů.

- Digitalizace vlastních kreseb a náčrtů

 

Závěr

Kapitolu vypracovala: Veronika Hrbáčková, studentka FPE ZČU. Upravil: Jan Krotký, www.cdmvt.cz

 

Použitá literatura a zdroje

http://www.jaknatech.cz/pocitac/jak-na/periferie/skener [14. 5. 2011]

http://www.flickr.com/photos/rfmcdonald/4745431110/ [14. 5. 2011]

http://www.megapixel.cz/jak-vybrat-skener [20. 5. 2011]

http://kisk.phil.muni.cz/wiki/Skenery [29. 5. 2011]

http://www.grafika.cz/inc_script/showks.php?xuid=94&cltyp=&zona=foto&rc=65 [29. 5. 2011]

1. obr.: http://www.worldalmanac.com/blog/2007/05/ [29. 5. 2011]

 


 

Ukázky kompilovaných prací (většinou kombinace vektorové a rastrové grafiky)

 

 

 

Studenti didaktických technologií - fotogalerie

 

 

 

Žáci 10 ZŠ v Plzni v laboratoři didaktických technologií na projektu školních novin.

Aktuality

19.11. 2014: Aktualizován harmonogram projektu NT
 
17.11. 2014: Projekt NT - Multimediální výuková technologie ve výuce - zde
 
17.5. 2014: ZDARMA - Kurzy pro žáky a učitele v rámci projektu Systematická podpora výzkumu a vývoje na ZČU
 
 
 
 
 

Náhodný obrázek

200810161856_PICT0107 (640 x 480)