TS Český jazyk 3 – Diktáty ver. 3
Název programu: TS Český jazyk 3 – Diktáty ver. 3
Výrobce/dodavatel: Terasoft
Orientační cena: Jednouživatelské licence: 630 Kč • multilicence pro školu: (vypočítá v závislosti na počtu žáků producent). Pro školu se 700 žáky byla v roce 2000 cena 1790,- Kč.
Rok vydání:
Informace: Jazyk: čeština Minimální (doporučená) konfigurace: • MS Windows 95/98/ME/2000/XP CZ, Pentium 100 MHz, 16 MB RAM, graf. karta podporující zobrazení 256 barev (HiColor - 65535 barev), myš, zvuková karta, CD-ROM mechanika.
Doporučení pro využití hodnoceného programu: Program TS Diktáty 3 patří i přes svou zastaralost k nejoblíbenějším výukovým programům na škole. Je to dáno jeho univerzálností, stabilitou a obsahem výukových materiálů. Před přijímacími zkouškami na SŠ je nejvíce využívaný výukový program na škole. Vyučující ho používají nejenom při výuce s výpočetní technikou, ale i pro tisk diktátů ve všech ročnících. Multimediálně je již zastaralý, nicméně svým obsahem stále atraktivní pro výuku ČJ.
Didaktické aspekty | Slovní hodnocení | Body |
Shoda s RVP | Program se shoduje s RVP ZV a ŠVP „Škola pro 21. století.“ Ve vzdělávací oblasti Český jazyk a jazyková komunikace (jazyková výchova). Učitel vybírá diktát vhodný pro danou třídu a podle učební látky, kterou probírá ve výuce. Doporučený ročník v programu je pouze motivační. | 2 |
Motivace žáka k práci | Program motivuje v testovacím režimu. Na základě vyhodnocení diktátu je žák motivován k zdárnému výsledku. Tím probíhá nenásilně proces učení. Po vyhodnocení je možno u všech doplňovaných jevů si prohlédnout zdůvodnění. | 2 |
Použité didaktické metody | V programu je využito práce s textem, práce s obrazovým materiálem, práce s chybou. | 2 |
Přiměřenost věku žáků | Program využijí žáci od 2. třídy až do 9. třídy. Je velmi vhodný pro přípravu na přijímací zkoušky na gymnázia, víceletá gymnázia i jiné střední školy. | 5 |
Zpětná vazba | Program po vypracování diktátu v režimu procvičování ihned poskytne žákovi zpětnou vazbu. Obrazově zobrazí obrázek v míře úspěšnosti diktátu (zcela neúspěšný diktát – nezobrazí obrázek). Matematicky zobrazí procentuální úspěšnost správných odpovědí. Program přidělí žákovi známku za daný diktát. | 4 |
Technické aspekty programu | Slovní hodnocení | Body |
Obtížnost instalace | Instalace je jednoduchá, nedělá problémy ani začátečníkovi, program lze spustit bez instalace přímo z CD-ROM. | 5 |
Spolehlivost programu | Lokální instalace a instalace ve školní počítačové síti funguje bez problémů, program je velice stabilní. | 5 |
Využití multimedií | Spouštění multimediálních prvků (zvukový záznam) probíhá rychle, navigace v menu bezproblémová, při běhu programu nedochází k technickým obtížím. Jiné multimediální prvky než zvuk a statické zobrazení obrázků program nemá. Vazba na internet není. | 5 |
Obsahové aspekty | Slovní hodnocení | Body |
Množství dat a informací | Program obsahuje 300 diktátů pro žáky od 2. do 9. třídy. Diktáty jsou shromážděny podle probírané látky (např. v 3. třídě jsou vyjmenovaná slova). Pro vyučující českého jazyka slouží program jako doplňující zdroj výukových materiálů. | 3 |
Správnost dat a informací | Program TS Diktáty 3. Je třetím vydáním v řadě. Učitelé ČJ se nesetkali s chybnými daty v diktátech. | 3 |
Možnost aktualizace | Program nemá možnost aktualizace a zařazení nových diktátů do databáze. Z tohoto hlediska tvoří statický celek. | 1 |
Uživatelské přívětivost | Slovní hodnocení | Body |
Navigační vlastnosti programu | Navigace je v celém programu jednotná, zvládají žáci i ve druhé třídě i méně zkušení pedagogové. | 5 |
Účelnost grafiky | Grafika je minimální, zobrazuje pouze motivační obrázky na začátku diktátu. Na konci diktátu zobrazí daný obrázek podle úspěšnosti vypracování diktátu. Jiné grafické prvky program neobsahuje. | 2 |
Estetika programu | Program z hlediska estetiky je již zastaralý, nesplňuje požadavky na nová estetická pravidla tvorby výukového software. | 1 |
Možnost využití ve speciálním školství | V programu nelze změnit velikost písmen, hlasový záznam diktátu lze opakovat pouze celý (ne jednotlivé segmenty). Program není vhodný pro speciální školství. | 1 |
Hodnotila: M. H.